Dit is de derde nieuwsbrief voor het project PicusKade. Met deze nieuwsbrief houden we u regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen van de bouw.
Voortgang en geplande werkzaamheden
Het boren van de 621 funderingspalen wordt in de week van 20 november afgerond. We hebben in de wal naast het kanaal onverwachte funderingsresten en puin gevonden waardoor de werkzaamheden aan de funderingspalen twee weken later dan gepland zijn afgerond. De laatste palen worden gerealiseerd tussen het DAF-museum en het haakgebouw, waarbij de boorstellingvia de Tongelresestraat wordt afgevoerd.
Medio november brengen wij de bronbemaling aan, die de bouwput droog houdt om de fundering te kunnen maken. Deze bemaling is met name nodig voor de dieper gelegen funderingsonderdelen zoals de liftputten en de grotere poeren onder de verschillende gebouwdelen.
Aansluitend starten we met het uitgraven van de fundering en het zogenaamde “koppen snellen” van de palen. Hiermee worden de palen op de juiste hoogte gemaakt voor het aansluiten op de fundering. Eind november vinden de eerste funderingswerkzaamheden plaats.
Wij streven ernaar om voor de kerstperiode de diepliggende funderingen en de fundering voor de torenkranen af te ronden, zodat de bemaling kan worden uitgezet.
Door de vertraging met de funderingspalen schuiven ook de werkzaamheden aan de rioleringsleiding in de straat achter de Dommelhoefstraat en Verlengde Treurenburgstraat op naar december.
Gewijzigde verkeersstroom en bouwterrein
In overleg met omwonenden en de gemeente Eindhoven is het bouwplaatsplan nogmaals aangepast om overlast tot een minimum te beperken. Zo blijven de parkeerplaatsen aan de achterzijde van het haakgebouw bereikbaar. We hebben de bouwketen verplaatst naar het grasveld bij de Picusvilla op eigen terrein. Deze komen dus niet meer op het parkeerterrein bij het poortgebouw te staan. Hiervoor hebben we de vergunningsvrije kleine bomen op het grasveld om moeten zagen. Dit grasveld wordt heringericht zodra PicusKade gereed is. Ook het bouwhek verplaatsen we naar het grasveld. Om de veiligheid te waarborgen, rijdt het bouwverkeer via diverse routes. Dit betekent dat groot bouwverkeer wat niet via de Dommelhoefstraat/Treurenburgstraat kan rijden, via de doorgang tussen het museum en de Picusvilla rijdt. Alle kleinere wagens rijden via de Dommelhoefstraat. Op termijn verlaten alle lege wagens de bouw via het NRE terrein. De infrastructuur is nog niet geschikt hiervoor en we wachten hiermee tot GLOW is afgelopen. Alleen lege wagens kunnen en mogen over het NRE terrein rijden.
Melding van overlast
De totale bouw van PicusKade zal ongeveer twee jaar in beslag nemen. In deze periode ondervindt u mogelijk (geluids)overlast als gevolg van de aan- en afvoer van materiaal. Wij proberen deze overlast voor u tot een minimum te beperken en zullen onze werkzaamheden zo veel mogelijk tijdens normale werkuren uitvoeren (van 7.00 tot 17.00 uur). De planning kan het noodzakelijk maken dat wij wat langer doorwerken of op een zaterdag werkzaamheden uitvoeren. Wij proberen dit tot een minimum te beperken.
Speciaal voor PicusKade hebben wij een apart e-mail adres ingericht. Deze mails komen rechtstreeks bij het projectteam van PicusKade terecht. Mocht u overlast ondervinden van de bouwwerkzaamheden of heeft u nog vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief dan kunt u een mail sturen naar: picuskade@hurks.nl
Wilt u meer weten over PicusKade? Kijk dan op www.picuskade.nl.
Met vriendelijke groet,
Hurks bouw & vastgoedontwikkeling en Wooninc.
Projectteam PicusKade